Friday, November 19, 2010

Satu gereja masuk Islam

Salam

Aku nak kongsi sikit info dengan ko orang. Kalu buka title di atas ko orang boleh baca cerita ni lebih kurang mengisahkan pemuda Arab yang belajar di Amerika berjaya mengislamkan satu gereja pada tahun 2002. Al-kisah si pemuda dapat menjawab beberapa soalan mencabar minda yang dikemukan ketua paderi gereja tu (boleh cari kisah ni di internet) sehingga mereka menjadi Muslim.

Aku bukan nak komen kisah ni cuma musykil sebab pernah terbaca peristiwa yang sama dalam buku Untaian Kisah Para Wali Allah cetakan ketiga (1999).  Kisah buku ini berdasarkan prosa Arab ratusan tahun lalu  yang disusun dan ditulis semula oleh Syed Ahmad Semait. Buku diterbitkan oleh Pustaka Nasional Pte Ltd.

Pada halaman 104 diceritakan wali Allah Abu Yazid mendengar seruan agar ke gereja di Sam'an pada hari kebesaran berkumpulnya 500 paderi untuk mendengar ucapan ketua mereka. Kemudian bermulalah kisah seperti dialami pemuda Arab di Amerika itu. Perbezaan besar dalam hal ini ialah masa kejadian dua peristiwa berkenaan. Ratusan tahun bro.

Aku tak akan menulis kisah Abu Yazid kerana selain panjang, menjadi satu kesalahan menciplak dalam apa jua cara buku tersebut. Kalu ko orang ke kedai buku carilah Untaian Kisah Para Wali Allah yang mengandungi banyak kisah bermanfaat untuk direnungkan dan bandingkan kisah satu gereja masuk Islam yang banyak dikongsi oleh blogger di internet.

Mungkin juga kisah pemuda yang mengulangi sebiji2 jawapan Abu Yazid satu kebetulan atau ada sebab lain cerita ini diolah sedemikian rupa oleh sumber asalnya. Wallahualam. Apa pun kisah ini dapat menambah ilmu kita sebagai Muslim.

Jumpa lagi

No comments:

Post a Comment