Thursday, November 18, 2010

Bingka ubi Atok Lakom

Salam.
Tetiba je pada raya korban ni aku teringin nak makan bingka ubi. Bercakap pasal kuih ni aku teringat jiran kat kampung, Atok Lakom (di selatan lelaki atau perempuan panggil atuk je). Nama sebenar atuk ni ialah Jamilah tapi oleh sebab setiap kali melatah mesti keluar 'lakum di nukum waliyadin' maka kekallah panggilan lakom dihujungnya. Walaupun dah masuk kategori warga emas, Tok Lakom masih kerja kongsi kong (kerja ladang - orang kampung sebut kosikong) dan jaga suami yang aku panggil Embah Lanang (tok lelaki). Sebelum nyanyuk, embah teror ubat orang termasuk adik aku yang tergolek dog tak sedar diri masa bermain dalam parit ketika rembang senja. Bila nak makan ayam, embah tukang sembelihnya. Aku tukang pegang kepak dan kaki ayam. Dah siap bawa balik lalu beberapa rumah, maka hari tu tahulah jiran sekeliling kami makan lauk AYAM.

Eh! eh! Melalut sampai ke ayam plak. Aku tak boleh lupa Tok Lakom sebab arwah punya bingka ubi sedap. World - lemak! lembut! garing dengan aroma asap sabut kelapa. Kalu bertandang kat rumah Tok Lakom, arwah atok dan aku tak pernah kering tekak.  Pasti kopi dan biskut mayat terhidang di depan mata (ko orang carilah macam mana biskut ni tapi yang pasti tak de orang jadi mayat selepas memakannya).

Paling aku suka setiap kali bercakap dengan budak2 perkataan 'nak' tak lepas daripada mulut Tok Lakom. "Makan nak" "Tolong amik atok cawan nak" "Ko tak sekolah ari ni nak" (bukan nek nak tau, nak maksudnya anak le). Dilontarkan dengan tonasi tersendiri, kedengaran gemersik dan menyenangkan. Mungkin ini caranya Tok Lakom berkongsi kasih kerana duduk berdua aje dengan embah. Atok ada anak lelaki yang kami panggil Mis je. Nama sebenar aku tak tahu dan yang pasti bukan Mis World. Namun bila dah ke JB jarang nampak batang hidung kat kampung. Jangan malu jadi budak kampung udah le.

Akhirnya aku sedar kemesraan dan kasih Tok Lakom menyebabkan bingka ubi kayunya lebih enak menerobos masuk ke dalam perut.


 Dulu aku pernah ikut ayah su beli tembikai di tepi jalan ke Kuala Berang. Ayah su panggil 'mak' pada mak cik gerai tu. Terkejut gak aku tapi rupanya panggilan tu biasa di sana. Bagi aku bukan mudah memanggil orang luar dengan panggilan nak atau mak. Walaupun pendek, perkataan ini tidak bermakna jika disebut tanpa jiwa.

Kita sebenarnya sudah semakin mengecilkan skop 'nak' dan 'mak atau bapak yang kini lebih bersifat peribadi. Dengan anak pun kita tak pernah menggunakannya kerana lebih senang memanggil mereka guna singkatan nama yang mungkin panjang asalnya 'satu kaki'. Kita lebih suka guna auntie gantikan mak cik, mak atau cek. Mungkin ini caranya orang kita terasa lebih muda selain menggunakan botox.

Kalu mat salleh tahu ko orang guna auntie untuk orang luar (mereka khaskan untuk adik beradik ibu dan bapa) mahu dia orang nangis guling2 dari USA ke Malaya. Walau apapun perkataan itu... yang meletakkan nilainya ialah KITA - Melayu yang semakin hilang jati diri. Nasib baik aku Jawa (rumpun Melayu gak kot - nanti tanya pensyarah UKM).

Jumpa lagi

No comments:

Post a Comment