Thursday, November 18, 2010

Perangai geng opis

Salam

Aku percaya kebanyakan daripada kita pasti mengalami sendiri atau dengar pengalaman kekawan pasal geng opis. Aku gatal tangan le nak groupkan dia orang ni.

1 Spesies Husband I... Anak I
Minah jenis ni suka puji teramat melambung husband dan anak sampai meluat tahap maksimum mendengarnya, salah hemat boleh buat aku munta darah. Intro mesti 'husband i... anak i.' sekali tu minah ni cakap "husband i kan hari ni tak senang meeting sebab jam Rolex dia tertinggal." Naik biol aku mikirkan kaitan meeting dengan jam  Rolex, bukan le sebab "husband i tak jam Rolex," tapi nak mengaitkan signifikannya dua benda ni. Lainlah kalu husband dia jadi pengadil bola sepak. Ada maknanya juga. Bab 'anak i' plak boleh cerita sampai tak buat kerja walaupun kekadang aku rasa storynya tak de nilai berita langsung.

CARA MENGATASI SPESIES NI:  Kalu dia sebut je intro 'husband i. anak i' cepat2 lah jawab h/phone walaupun h/phone tu tak berdering. Atau cakap aje 'husband u, husband i juga tahulah ceritanya lepas tu tutup dengan dialog Kuswadinata dalam filem Seniman Bujang Lapuk... "aku bukannya orang lain ... tapik madu ko jugak Tina."


Ooh bila nak bebinik ko ikut nabi yeee

2 Spesies TA PA WAU Member jenis ni pantang ada jamua kat opis, kerjanya asyik nak menapau je. Setahu aku tapau ni dibolehkan kalu ada lebihan dagangan.Elak membazirlah katakan. tapi paling sakit hati kalau jamuan belum start dah menapau. Macam2 alasan... "nak ambik anak le" "husband dah tiba le" tapi kalu dah habit ko ingat orang nak percaya ke?

Lebih parah spesies ini ada sifat kedekut tahi idung masin. Makanan orang asyik nak ngap je walaupun tak dipelawe. Kita buang kertas gula2 pun boleh tanya "ko makan apa"... eh! suka hati aku le nak makan apa.

CARA MENGATASI SPESIES NI:  Kunci dalam toilet sampai jamuan selesai atau buat makan2 masa dia cuti. Kalu datang gak semata-mata nak menapau walaupun cuti maknanya dia PENAPAU TEGAR. Aku belum ada idea nak mengatasinya.

3 Bolot (bukan balut) hamper
Biasanya bos2 dapat pelbagai hamper terutama sebelum raya. Kok ye pun bagi le kat anak buah sebab kekadang hamper tu dialamatkan ke unit atau opis je. Ada gak bos murah hati tapi yang tak sedapnya bagi hamper cikai punya... yang baikkkk punya.. bos bawa balik. Sesetengah tu guna troli lagi angkut hamper kat parking. Pendek kata beraya sakan le bos dengan kuih raya.

Bukanlah kita hadap sangat hamper tu tapi janganglah masa kerja ingat team, apabila dapat habuan dari luar tiba2 je hilang ingatan. Team me team tak pakai dah.

CARA MENGATASI SPESIES NI: Bungkus je minah atau mamat jenis ni jadi hamper, lepas tu hantar kat Burundi ke atau Somalia guna jalan darat. Ko orang fikir le sendiri kenderaan sesuai angkut dia orang.

Apa2 pun semoga aku dan ko orang tak termasuk dalam semua spesies ni. Kalu dah terjoint tak jadi masalah nak ubah perangai yop!

Jumpa lagi

No comments:

Post a Comment